Mali gradić
Ozalj pripada teritorijalno Karlovačkoj
županiji, mada bi se moglo reći da je gotovo na granici Zagrebačke i Karlovačke
županije. Nalazi se blizu Zagreba; okružen je predivnom prirodom, a zelena boja rijeke Kupe koja mirno protiče pod
gradom dodatno uljepšava ovaj bajkovit krajolik. Kupa je i pokretačka snaga za
malu hidroelektranu, od koje je grad Karlovac 1908, godine dobio
gradsku rasvjetu. Znamenitosti ovoga gradića
su " Stari grad Ozalj" koji se uzdiže strmo na živoj
vapnenačkoj stijeni ponad Kupe, gradska
hidroelektrana „Munjara“ izgrađena po nacrtima glasovitog arhitekta Hermanna
Bollea … i slikarica Slava Raškaj.
Iz Zagreba je
najkraći put nakon Jastrebarskog krenuti za Krašić i skrenuti malo prije samog
Krašića prema Brezariću i nastaviti dalje prema Ozlju.
Kada se dolazi
mostom preko Kupe, pogled s mosta uzvodno privlači Stari grad Ozalj a tek
nekoliko metara nizvodno od mosta nalazi se građevina za koju mnogi ne znaju
što se u njoj nalazi, ona naime izgleda neobično cifrasto za jednu običnu hidroelektranu; to je hidrocentrala
„Munjara“. Spada u protočni tip
hidroelektrane. Izgradnja je počela 1907. a već u kolovozu 1908. je puštena u rad. Izgrađena je po
nacrtu glasovitog Hermanna Bollea.
Stari grad Ozalj smješten je iznad same rijeke Kupe, na
vapnenačkoj stijeni koja se jednom stranom strmo spušta na obalu rijeke. Taj
stari zrinsko-frankopanski grad ima bogatu povijest koja seže do 3000 godina
prije Krista. U podrumu starog grada nađena je neolitička nastamba iz
Lenđandske kulture koja potječe iz tog doba, a sve su osnovne karakteristike(koštano
suđe,alat) ostale sačuvane. Iz rimskog su doba (3.do 6. st.) ostali sačuvani
fragmenti rimske keramike, novci cara Valerijana i cara Klaudija, metalna
oprema i oružje ratnika. Otprilike u 6. st. je započela i kamena gradnja Starog
grada o čemu govore mnogobrojni ostaci rimskih zidina. Prvi povijesni zapis o
današnjoj gradini potječe iz 1244. godine kada se spominje kao slobodni
kraljevski grad. Kao kod mnogih starih utvrda i gradina na ovim
prostorima, vlasnici su se mijenjali, bile su to najmoćnije i najuglednije
feudalne obitelji. .Frankopani su vlasništvo nad Ozljem stekli kupnjom utvrde
od kralja Žigmunda 1398. godine za 42000 forinti, a Zrinski su postali vlasnici
rodbinskim vezama 1550, te mu ostali vlasnicima sve do 1671. godine. U to je doba grad doživio svoje
najsjajnije povijesne trenutke jer u njemu stoluje ban Petar Zrinski. Bio je neslužbena hrvatska prijestolnica. Znamo što je kobna 1671. godina značila za
hrvatsku povijest; okrutnim smaknućem
Petra Zrinskog i Frana Krste Frankopana u Bečkom Novom mestu, Hrvatska ostaje
bez najsnažnijih povijesnih figura i njihova imanja i obitelji izložene su
propadanju, pljačkanju i pustošenju, pa je sudbina propadanja zadesila i stari
grad Ozalj.
U 18. stoljeću, već u ruševnom stanju, stari grad Ozalj je temeljito dao urediti Rajmund Perlas (1743.-1753.) Od godine 1766. do 1872. grad
je u posjedu Batthyania, prvi od njih,Theodor, dao je sagraditi drugi kat
sjevernog krila i sagradio novi barokni dio. Tako je grad, koji je do tada
pripadao pretežno gotičkom stilu, dobio današnji izgled baroknog dvorca. Stari
grad Ozalj je potom bio u vlasništvu obitelji Thurm i Taxis. Posljednji potomak
te obitelji, knez Albert, predao je darovnicom dvorac Družbi braće hrvatskoga zmaja koji su mu
vlasnici i danas. Stari grad je nizom vandalskih napada i pljački 1946 godine
ponovo opustošen. U razdoblju od 1946.
do 2003. istočno, sjeverno i
zapadno krilo, te žitnica i ulazne kule u grad prolaze različite faze obnove ili barem djelomične
obnove i održanja stanja. Tijekom zadnje 4 godine Družba hrvatskoga zmaja je
osigurala sredstva i djelomično su uspjeli sanirati najvitalnije dijelove
objekta. Danas grad pripada prvoj spomeničkoj kategoriji. U starom gradu od
1971. nalazi se zavičajni muzej.
U grad se ulazi preko drvenog mosta koji je do 1821.
bio pomičan jer je uz gradski opkop to
bio dio obrane grada. Srednji nosivi stup je nekada bio zapravo kula
stražarnica s otvorima za strijelce služila za obranu; sam stup je i
graditeljski zanimljiv. Prelaskom mosta ulazi se u kompleks koji se sastoji od
glavne ulazne kule četvrtasta oblika koju je 1599 dao izgraditi Juraj IV
Zrinski, tu je i mala kula lijevo od ulaza, glavna branič kula,takozvana
Babonić kula koja je najstariji dio kompleksa,južno, sjeverno i istočno krilo
(velike zgrade na dva kata) i palas.U ovom
povijesnom zdanju rado su boravili i djelovali Nikola, Petar i Katarina Zrinski
i Fran Krsto Frankopan.
Kao u svim sličnim starim utvrdama i gradovima, najviše
je ostalo sačuvanog hladnog oružja, a namještaj vrijedne umjetnine i
ukrase uglavnom nije sačuvan u
značanijoj mjeri.
Crkva Sv.Vida u Ozlju na čijem je zemljištu, uz crkvu grob Slave Raškaj |
Unutrašnje dvorište starog grada bunar u dvorišnom prostoru unutar zidina |
Pogled na Kupu s verande nad glavnim ulazom...
Slava Raškaj, hrvatska slikarica rodila se 1877. godine u Ozlju u imućnoj, obrazovanoj
obitelji. Kako je rođena gluhonijema, roditelji su pokušavali naći načina da
omoguće kćerki obrazovanje koje nije mogla steći u to vrijeme u Zagrebu, a
kamoli u Ozlju te je šalju s 8 godina u Beč u školu za gluhonijeme. Iz Beča se
vratila 1893. Na nagovor ozaljskog učitelja koji je primijetio očigledan
slikarski talent kod Slave, roditelji je upućuju u Zagreb kako bi je slikanju
podučavao tada cijenjeni i priznati slikar Vlaho Bukovac. Bukovac odbija
podučavati Slavu, no poduke se prihvatio Bela Čikoš Sessia. Kakva je bila prava
priroda odnosa slikara i mlade gluhonijeme umjetnice, teško je reći s današnjeg
odmaka, tim više što su sva pisma kojima se mlada slikarica povjeravala majci i
sestri Pauli spaljena ili sahranjena s
njom. Ženi slikarici u Hrvatskoj u tom vremenu nije bilo lako dokazati se u umjetničkom svijetu, Slavi je bilo teže jer je bila uskraćena za mogućnost normalne verbalne
komunikacije s okolinom. Treba imati na umu da se u to doba često na gluhonijeme gledalo kao na zaostale osobe.
Bilo je to tek prije nešto više od sto godina, ali ako se zna da su žene stekle
pravo upisa na fakultet u Beču tek 1897. i to samo Filozofski, onda vidimo da
je u odnosu na današnje uvjete i mogućnosti, to vrijeme udaljeno ne sto običnih, nego sto svjetlosnih
godina! Pročitala sam negdje da je tek 3 godine kasnije ženama bio omogućen
upis na medicinu i to dekretom cara Franje Josipa. Obrazloženje je bilo da su ženama u Bosni
muslimanske vjeroispovijesti potrebne liječnice. Ta careva novina je šokirala
tadašnjeg dekana bečkog med.fakulteta koji je svojim autoritetom i ugledom(?!)
tvrdio da je ženski mozak manje razvijen. U jednom tako primitivnom okruženju i
shvaćanju, život jedne gluhonijeme, inteligentne i nadasve hipersenzibilne
osobe kakva je bila Slava Raškaj nije bio lak. Povlačila se više u osamu,
govorila je svojim prelijepim akvarelima.
Slavine modre oči upijale su ljepotu cvijeća,
ljepotu rodnoga kraja kojeg je najradije slikala. Za boravka u Zagrebu
stanovala je u Ilici 83; slikala je u
ateljeu koji je zapravo bio nekadašnja mrtvačnica bivše gradske bolnice. Iako
je velik dio svojeg kratkog života provela u Zagrebu, u njemu je slikala pretežno
lopoče u Botaničkom vrtu. Godine 1900. ponešto je putovala Hrvatskom, slikala
more, Tabor, ali zauvijek joj je
ozaljski krajolik bio i ostao najomiljeniji i najuvjerljiviji izvor inspiracije.
Imala je poseban dar i znanje u tehnici akvarelom, te je svoj osjećaj za boju
pretakala u predivne fine nijanse pastelnih tonova. Izlagala je u Umjetničkom
paviljonu, slike su joj potom i prodane na izložbi u St.Petersburgu i Moskvi,
a1900. joj je nekoliko radova izloženo u Parizu. Nažalost, njezino krhko
duševno zdravlje dodatno se narušilo, i 1901.je hospitalizirana zbog depresije.
Općenito zdravlje joj se pogoršalo, imala je tuberkulozu.Umrla je 1906. godine u Stenjevcu
sa samo 29 godina. Njezini posmrtni ostaci ekshumirani su 1999. i s groblja zavoda za umobolne u
Stenjevcu(danas bolnica Vrapče) preseljeni unutar crkvenog dvorišnog kruga
stare barokne crkve Sv.Vida u rodnom Ozlju i danas je tamo njezino posljednje
počivalište. Osnovna škola u Ozlju nosi njezino ime kao i mnoge ustanove i
centri za odgoj i obrazovanje. Prva prava izložba njezinih djela
priređena je tek 1957. a velika izložba radova Slave Raškaj bila je 2008 u
Klovićevim dvorima u Zagrebu. Nije jednostavno doći do njezinih djela da bi se
organizirala izložba koja bi obuhvatila većinu poznatih djela jer su većinom u privatnim zbirkama
kolekcionara od kojih mnogi žive van Hrvatske. Neka djela nalaze se u muzeju
Moderne galerije. Treba li proći slijedećih 50 godina da bi došlo do nove
izložbe ove velike umjetnice koja je u svojem kratkom životu ostavila dubok
trag u likovnoj umjetnosti Hrvatske;
trag istinske, čiste ljepote. Snimljen je film o Slavi Raškaj, film „Sto minuta
Slave“ Dalibora Matanića. Film sam gledala prije nekoliko godina i ostavio je
dojam na mene, vjerojatno zbog dvoje glavnih glumaca, Sanje Vejnović i Mikija
Manojlovića. S obzirom na to kako su scenarist i režiser odlučili voditi priču,
ne znam tko bi bio bolji izbor za glavne likove od ovo dvoje odličnih glumaca. Osim
toga, vidjevši autoportret Slave Raškaj, zapanjila me sličnost glavne glumice
sa slikaricom. Naravno, povijest i filmska obrada iste ne mora se poklapati u mnogim segmentima, ali svaka priča se uvijek može ispričati na više načina, na
zanimljiv ili manje zanimljiv način. U svakom slučaju, slikarica Slava Raškaj ostavila je
svoj prepoznatljiv trag u slikarstvu…
Grob Slave Raškaj |
pogled odozdo na obnovljeni dio
Kupa
.